TIPS & TRUCS
Met CRM al doende leren!
 

Ofschoon we boeken vol zouden kunnen schrijven met tips en trucs voor CRM, zullen we ons beperken tot die gratis tips die voor een goede praktische uitvoering van CRM essentieel zijn.

  • Leer al doende.
    In CRM kunt u relatief eenvoudig en tegen lage kosten de resultaten van uw acties meten. Benut die mogelijkheid om daarvan te leren. Deze ervaringen leren u sneller dan uitgebreide, dure studies en onderzoeken. En intussen bent u al goed bezig.
  • Probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden.
    Als u snel en efficiënt vooruit wilt komen, kijk dan eerst hoe u goed gebruik kunt maken van beschikbare kennis, ervaring en middelen. De praktijk is weliswaar een goede leerschool, maar duur!
  • Maak verantwoordelijkheden duidelijk.
    Bepaal steeds duidelijk wie verantwoordelijk is voor wat. Maak bijvoorbeeld iemand verantwoordelijk voor de keuze van een geschikt systeem voor relatiebeheer. Of voor het rendement van het klantenbestand in de database. Dergelijke afspraken werken nog beter als u die schriftelijk vastlegt en ze door de betrokken functionaris voor akkoord laat ondertekenen.
  • Realiseert u zich het belang en de waarde van uw klantenbestand.
    Het bezit van een goed klantenbestand met aanvullende informatie is de basis van uw bedrijf of organisatie en van vitaal belang om te kunnen blijven concurreren. Het bestand vertegenwoordigt een grote waarde door de investering die u hebt gemaakt om die klanten te werven en te behouden en door het grote toekomstige belang ervan. Reken om de gedachten te bepalen op een waarde van tenminste gemiddeld € 40,00 per contactpersoon. Een handig gegeven om anderen van het belang van een goed relatiebeheer te overtuigen.
  • Als u eenmaal met CRM begint moet u daarmee doorgaan.
    De kracht van CRM wordt bepaald door de kwaliteit van de klanteninformatie. Die wordt steeds belangrijker naarmate de klanten meer eisen stellen en de concurrentie toeneemt. Die kwaliteit neemt snel af als de klanteninformatie niet goed wordt bijgehouden. Dat heeft dan tot gevolg dat de animo om de database te gebruiken afneemt omdat de klanteninformatie niet meer goed of betrouwbaar is. Daarmee komt CRM in een neergaande spiraal en met kostbare gevolgen.
  • Schep gunstige voorwaarden voor het goede gebruik van de database met het klantenbestand.
    Zorg er daarom voor dat het systeem gebruiksvriendelijk is. Het systeem moet intuïtief te bedienen zijn, efficiënt te gebruiken en moet een gebruikersinterface hebben dat op de gebruiker is afgestemd. Dit zijn slechts de basis voorwaarden die nog moeten worden aangevuld met andere, afhankelijk van de situatie.
  • Betrek de vier succesfactoren in uw plannen en acties.
    Ict, organisatie, klantenbenadering en productiviteit.
  • Het is belangrijk dat iedereen de goede dingen doet.
    Iedereen is druk, druk! Dan is het belangrijk dat duidelijke prioriteiten worden gesteld en goede keuzes worden gemaakt. En dat positieve resultaten worden geboekt.
  • Het is belangrijk dat iedereen de goede dingen doet en dat in één keer goed doet.
    Dat levert het meeste op! Vooral als met anderen samengewerkt moet worden. Herstellen van fouten kost veel meer dan het voorkomen van fouten!