TIPS & TRUCS
Het veld ID/Status
 

Voor CRM en relatiebeheer zijn alle klanten en contactpersonen verschillend. ‘De klant’, ‘de consument’ bestaat niet meer. Maak om praktische redenen een indeling van uw bestand.
Gebruik de ID-Status van een contact om ten behoeve van de planning van de communicatie de relatie met het contact aan te geven. Belangrijke criteria zijn bijvoorbeeld:

  • Kent het contact uw bedrijf of organisatie?
  • Kent hij uw producten?
  • Doet u regelmatig zaken met hem?
  • Of hebt u een totaal ander contact met hem en is hij bijvoorbeeld concurrent of leverancier?

Voor commerciële activiteiten is een veelgebruikte indeling:

  • Suspect: gegadigde zit wel in de doelgroep maar hoeft u nog niet te kennen.
  • Prospect: gegadigde waarmee u wel contact onderhoudt, maar waarmee u nog geen zaken hebt gedaan.
  • Koper: iemand die voor het eerst bij u iets heeft gekocht. Is nog geen klant.
  • Klant: iemand die meerdere keren bij u iets heeft gekocht.

Deze indeling kunt u aanvullen met:

  • Leverancier
  • Concurrent
  • Privé contact